Waterweg Wonen thuis in Vlaardingen
Waterweg Wonen thuis in Vlaardingen

Beeldenroute Hoofdstedenbuurt - Wenenweg Uit de kunst!

Een lust voor het oog. Zo kunnen we de beelden in de Hoofdstedenbuurt in Holy wel bestempelen. Na zeven jaar is het zover dat de renovatiewerkzaamheden aan de woningen in de Hoofdstedenbuurt zijn afgerond. In zeven jaar tijd zijn ongeveer 1100 woningen en 9 woongebouwen door Waterweg Wonen opgeknapt. Nu heeft Waterweg Wonen de wijk opgesierd met drie fantastische kunstobjecten van kunstenaar Jan-Carel Koster.

Kunstcommissie
Een commissie van bewoners koos kunstenaar Jan-Carel Koster (http://jancarelkoster.com/our-blog) om een heuse beeldenroute tot stand te brengen. In de objecten moest het thema ‘Hoofdsteden’ terug te zien zijn. Bij de Madridweg staat een sculptuur dat in het teken staat van Spanje en Portugal met dans, stierenvechten, water(golven) en de twaalf druiven. Het kunstwerk dat bij de Londenweg staat doet denken aan een net opgegraven archeologische vondst en bevat elementen van het vroegere Kasteel Holy en de Big Ben. Op de Wenenweg, naast de Parijslaan staat nog een beeld. Dit kunstwerk symboliseert oorlog (Napoleon) en muziek (Mozart, Strauss, Beethoven). De beeldenroute zorgt voor  een kleine wandelroute door de wijk langs de drie sculpturen met als mooie afsluiting de aangelegde tuin.

madrid-stierenvechten1 Beeldenroute_Hoofdstedenbuurt_050

Feestelijke onthulling
De ingrijpende bouw- en opknapwerkzaamheden in de wijk zijn in de zomer van 2013 afgerond met de flat aan de Bonnweg. Tijdens het afsluitfeest het ‘Vijf Werelddelen festival’ op zaterdag 7 september zijn de beelden van de Beeldenroute onthuld.

Wenen en Parijs
Jan-Carel Koster vertelt het verhaal achter de sculptuur dat hier komt: “Dit sculptuur wordt gemaakt in Diabas, een prachtige harde donkergroen steen. Ook hierin wil ik verschillende bekende herkenningspunten van vooral Wenen terug laten komen, weer in een abstract  vormgegeven sculptuur. Deze keer iets minder groot, tussen de 1,5 en 2 meter hoog. De sculptuur komt direct op de grond in het gras te staan zodat de bezoeker op ooghoogte zich geïdentificeerd kan voelen met de sculptuur en zijn verhaal.

Oorlogen:
Wanneer je wat dieper in de geschiedenis van Wenen duikt, dan zie je al snel een paar belangrijke details eruit schieten zoals onder andere de vele verschillende oorlogen en revoluties. Waaronder de grootste en laatst gewonnen veldslag van Napoleon, “De Wagram” in 1809. En de “Kristalnacht” in 1938 waarbij bijna alle synagogen in Wenen werden vernietigd.
Terugdenkend aan Napoleon; de sculptuur is bedacht om op locatie C, naast de Parijslaan, tegenover de Wenen flat te worden geplaatst. De link tussen Parijs en Wenen is juist deze grootste Veldslag die tussen deze 2 volkeren plaatsvond. Een verwijzing hiernaar is te vinden in Parijs zelf, hier zijn de “Avenue de Wagram”, “Place de Wagram” en het metrostation “Wagram” naar deze veldslag vernoemd.
Terugkomend op de oorlogen in het algemeen die Wenen heeft meegemaakt, heb ik links op de schets in een uitstekend deel een mooie organisch einde aan de sculptuur bedacht die ons aan een “lans” of “speer” moet laten denken.

 

Muziek:
Maar naar mijn beleving is het vooral de muziek die de boventoon voert. Denk hierbij alleen maar eens aan de componisten Mozart, Beethoven, Strauss enzovoort, zij hebben hier gewoond en gewerkt. 
Herkenningspunten zijn de vorm van de Harp, maar ook de krullen die doen denken aan de pijpenkrullen die men destijds als pruik droeg, zoals hier bij Mozart op het bijgaand plaatje is te zien. De harp vorm loopt vloeiend door in deze zogenaamde krullen, maar doen tevens denken aan orgelpijlen die destijds veelvuldig werden gebruikt, ook vanwege geloofsovertuigingen. Beide aspecten zijn in de sculptuur terug te vinden.

De gehele compositie van deze sculptuur vormt gezamenlijk een harmonieus geheel wat ons moet doen nadenken en stilstaan, dat in en na oorlog in vrede toch een harmonie moet kunnen worden samengesteld tussen de vele volkeren die hier in Europa leven.